At kende dine kunder er nøglen til succes. Har du hørt det før? Hvis ikke, er det på tide at kende til det. Du kan ikke drive en forretning, uden at vide hvem dine kunder er. Faktisk går dette tilbage til ting, vi lærer i folkeskolen og på gymnasiet. Her lærer vi, at man er nødt til at foretage analyser for at finde frem til sin kundetype og målgruppe. Her opstiller man fiktive personer, som er de intenderede personer, man ønsker at nå med sine produkter og forretning. Dette skaber et scenarie, hvor man netop har nogle konkrete personer i tankerne, som man så skaber sin forretning omkring. Så famler man ikke i blinde, men har rent faktisk en strategi at gå efter, så man hele tiden tager de rette valg ift. den målgruppe, man ønsker at nå. Det er helt nødvendigt, for ellers risikerer man at bruge tid på alt muligt, som slet ikke er relevant for målgruppen – og det er i sidste ende spildt arbejde, da det ikke vil genere salg. Og det er jo det, det hele handler om.

Brug din viden til at komme foran dine konkurrenter

Du kan bruge din viden om målgruppen til at komme foran dine konkurrenter. Dine konkurrenter arbejder nemlig også i samme retning mod den samme målgruppe, og man kan derfor sige, at I altså kæmper om at tiltrække de samme mennesker ude i landet. Det er hårdt arbejde, men sådan er det. Når du er ved at miste modet, kan du tænke på, at konkurrence er godt. Det fremmer dine styrker og får dig til at gøre din forretning endnu stærkere.

Brug værktøjer og redskaber

Ved at klikke ind på know your costumer kan du få redskaber og hjælp til, hvordan du kan håndtere dine kunder. Det er godt at have en salgs database, hvor du kan samle alle oplysninger, så du kan foretage automatiske analyser og få udbytte af alt det data, du løbende samler om dine kunder. Disse informationer kan virkelig gavne dig og styrke dig enormt meget i forhold til dine konkurrenter.

Kan du slå dine konkurrenter?

Egentlig er det korte svar på dette spørgsmål; ja… og nej! For ja, du kan sagtens komme foran dine konkurrenter i forhold til placeringer på Google, men det kan være, at de hverver kunder fra helt andre kilder, og så klarer de sig på den måde. Egentlig skal du heller ikke se det som en konkurrence, du skal vinde og komme foran. For det vil hele tiden ændre sig. I stedet skal du tænke, at det er en konkurrence, du skal være med på. I må gerne være flere konkurrenter, og så længe du følger med og holder dig oppe blandt de bedste konkurrenter, så gør du det godt nok. Og du kan jo hele tiden måle på din omsætning, hvordan det går, for hvis det går forrygende i forhold til det, du tjener, så det er jo også helt fint, ikke?